fbpx

Skip links

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis

Heel wat mensen spreken over ‘reuma’, maar dat bestaat eigenlijk niet. Reuma is immers een verzamelnaam voor meer dan tweehonderd verschillende aandoeningen die te maken hebben met pijn en stijfheid in spieren, pezen en gewrichten en bindweefsel.

Reumatische aandoeningen worden doorgaans geassocieerd met oude mensen, maar dat is onterecht: het komt voor bij mensen van alle leeftijden, dus ook bij jonge mensen en zelfs bij kinderen.

"Een studie toont aan dat mensen met artritis baat hebben bij een infraroodsauna."

Wat is reumatoïde artritis?

Kort en Krachtig

Reumatoïde artritis – of kortweg artritis – is een vorm van reuma, en meer bepaald van ontstekingsreuma. Artritis zorgt voor pijn, stijfheid en krachtvermindering in pezen en gewrichten. Bovendien kan deze vorm van reuma op elke leeftijd ontstaan en hebben vrouwen meer kans op deze aandoening. Ongeveer 1% van de bevolking krijgt ermee te maken.

Wat is de oorzaak van reumatoïde artritis?

We leggen het uit!

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte, wat betekent dat het lichaam zélf de ontstekingen veroorzaakt. Bij een auto-immuunziekte keert het afweersysteem, dat normaal gezien het lichaam beschermt tegen indringers als virussen en bacteriën, zich tegen het eigen lichaam. Hoe dat precies komt, is nog niet geweten, maar men vermoedt dat het een combinatie is van erfelijke aanleg en (vervuilende) omgevingsfactoren.

Hoe verloopt reumatoïde artritis?

Ken jij ze al?

Bij reumatoïde artritis slaat het immuunsysteem op hol en scheidt het stoffen af die ontstekingen veroorzaken rond spieren, gewrichten, zenuwen, bloedvaten en organen.

Reumatoïde artritis is een ziekte met ups en downs, met dagen of langere periodes van veel pijn en periodes van minder tot geen last. Sommige mensen met reumatoïde artritis hebben meer last van stijfheid en pijn bij vochtig weer. Naast de pijn in spieren en gewrichten gaat reumatoïde artritis ook vaak gepaard met een allesoverheersende vermoeidheid die niet weggaat door de te slapen.

"Een Health Mate infraroodsessie van 20 minuten staat gelijk aan een half uurtje sporten."

Hoe pak je reumatoïde artritis aan?

Reumatoïde artritis kan niet genezen worden, wel behandeld.

Pijnmedicatie

In de meeste gevallen zal een reumatoloog kijken naar pijnmedicatie: eenvoudige pijnstillers, onstekingsremmers en geneesmiddelen die het ziekteverloop beïnvloeden. De pijn verminderen is belangrijk om de vicieuze cirkel te doorbreken. Want pijn zorgt ervoor dat je minder beweegt, waardoor je spieren en gewrichten nóg minder soepel worden.

Infraroodsauna

Ook een infraroodsauna wordt vaak toegepast in de behandeling van pijn en stijfheid van spieren en gewrichten. Uit een onderzoek ‘Infraroodsauna bij patiënten met reumatoïde artritis en ankyloserende spondylitis (2009)’ blijkt dat bij alle patiënten die deelnamen aan de studie, tijdens de behandeling met een infraroodsauna een klinisch relevante verbetering vastgesteld werd van de pijn en de stijfheid die 5 tot 24 punten daalde.

Bij patiënten met respectievelijk reumatoïde artritis en ankyloserende spondylitis verminderde de pijn met ongeveer 40% en 60%, en de stijfheid met ongeveer 50% en 60%. Alle patiënten voelden zich goed tijdens en na de infraroodbehandeling. Dertig minuten na het einde van de behandeling voelde 88,2 % van de patiënten zich “comfortabel” of “heel comfortabel”. De resultaten van deze studie tonen aan dat het gebruik van een infraroodsauna als behandeling haalbaar is en goed verdragen wordt door patiënten met inflammatoire artritis.

Beweging

Ondanks de uitputting en de pijn is (blijven) bewegen ontzettend belangrijk voor mensen met reumatoïde artritis. Je bekijkt best samen met een kinesist op welke manier je (veilig) kunt bewegen en hoe je gewrichten, spieren en pezen soepel kunt houden zonder ze nodeloos te belasten.

Vervuiling van het lichaam

Net zoals bij andere chronische ziektes zoals fibromyalgie gaat reumatoïde artritis, volgens holistische artsen, vaak gepaard met vervuiling van het lichaam. Door externe factoren (lucht- en bodemvervuiling) of interne factoren (intoleranties, langdurige stress, gebrek aan slaap) kan het natuurlijke vermogen van je lichaam om de balans terug te vinden, verstoord geraken. Daardoor stapelen afvalstoffen zich op. Dit kan leiden tot auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis.

Veel orthomoleculaire artsen zullen daarom een behandeling opstarten die de oorzaak van de vervuiling aanpakt. En in die behandeling wordt vooral gekeken naar de darmen, dé boosdoener van een vervuild lichaam. Als je voedsel niet goed verteert, gaat het gisten, en dan vormen er zich schadelijke stoffen. Deze tasten de darmwand aan. Met andere woorden; die wordt poreus, laat toxines vrij en neemt stoffen op die helemaal niet thuishoren in de darmen. Bovendien verzuren die toxines je lichaam, en verzwakken ze het bindweefsels van tussenwervelschijven, spieren, botten, pezen, gewrichten…

Voeding

Over het effect van voeding op reumatische aandoeningen is heel veel onderzoek gedaan. Dr. Gert E. Schuitemaker schreef in zijn boek ‘Gewrichten en voeding’ dat reuma, artrose, sportblessures en stille ontstekingen vaak te wijten zijn aan verkeerde voeding. Schuitemaker klaagt in zijn boek aan dat er bij klassieke reumatologen te weinig belangstelling is voor wat hun patiënten eten. De eerste die dat wél deed, was dr. René Tisscher eind jaren zeventig. Die stelde vast dat voedselallergieën gewrichtsklachten kunnen veroorzaken. Want in ons lichaam zijn voortdurend vrije radicalen aan het werk.

Dat zijn instabiele verbindingen die ons lichaam schade toebrengen. Bovendien, zo blijkt uit onderzoek, spelen ze een belangrijke rol bij o.a. reuma en reumatoïde artritis. Ons lichaam heeft het ‘juiste gereedschap’ nodig om deze vrije radicalen onschadelijk te maken. En dat vindt het in onze voeding. Als je lichaam niet de juiste voeding krijgt om die vrije radicalen te neutraliseren, kunnen er chronische ontstekingsziekten opduiken. Eén van de belangrijkste aanbevelingen uit zijn boek is: eet volgens de mediterrane keuken. Dus met weinig koolhydraten, veel (gezonde) vetten, vis, fruit en groenten, noten en zaden.

Ook iets lezen over spierpijn?

Lees meer Bekijk het aanbod